Ce riști dacă te sustragi unui control al ANAF?

Ce riști dacă te sustragi unui control al ANAF?

Sustragerea de la un control al ANAF este prevăzută ca și contravenție de art. 219 alin. 1 lit. c din Codul de procedură fiscală, iar ca infracțiune este descrisă în art. 4 din Legea nr. 241/2005 privind prevenirea și combaterea evaziunii fiscale.

     1. Sustragerea de la un control al ANAF reglementată ca și contravenție.

Cu ocazia unui control, organul fiscal poate să solicite contribuabilului să prezinte orice registre sau documente de natură fiscală. Aceste acte pot fi prezentate la sediul ANAF ori la sediul persoanei controlate, în funcție de solicitarea inspectorului fiscal. Totodată, inspectorul fiscal are dreptul să efectueze o cercetare la fața locului, deci să pătrundă în sediul ori domiciliul contribuabilului pentru a constata situația fiscală a acelei persoane.

În cazul în care contribuabilul nu prezintă documentele solicitate de ANAF ori nu permite inspectorului fiscal să efectueze cercetarea la fața locului, acesta săvârșește o contravenție. Sancțiunea este amenda de la 6000 lei la 8000 lei pentru persoanele fizice sau, iar în cazul persoanelor juridice, amenda este de la 25.000 lei la 27.000 lei.

  2. Sustragerea de la un control al ANAF reglementată ca și infracțiune.

Art. 4 din Legea nr. 241/2005 privind combaterea și prevenirea evaziunii fiscale prevede că ,,reprezintă infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amenda refuzul nejustificat al unei persoane de a prezenta organelor competente documentele legale si bunurile din patrimoniu, in scopul impiedicarii verificarilor financiare, fiscale sau vamale, in termen de cel mult 15 zile de la somatie.”

             Observăm, așadar, că cele două fapte par similare, deși sunt reglementate și pedepsite diferit. Cum diferențiem, așadar, contravenția de infracțiune?

Ceea ce au în comun cele două fapte este refuzul nejustificat al contribuabilului de a prezenta documentele solicitate de organul fiscal.

            Diferența dintre cele două fapte este scopul refuzului nejustificat al contribuabilului de a prezenta documentele solicitate de organul fiscal.

            Pentru a fi contravenție, este necesar ca scopul refuzului nejustificat de a prezenta documentele să fie acela de a împiedica stabilirea stării de fapt fiscale.

          Pentru a fi infracțiune, este necesar ca scopul refuzului nejustificat de a prezenta documentele să fie acela de a împiedica însăși acțiunea de verificare. 

        În continuare, pentru a determina scopul refuzului nejustificat al contribuabilului, trebuie analizată, în concret, cerința organului fiscal. Astfel, dacă organul fiscal a solicitat prezentarea documentelor în scopul unei simple verificări, iar contribuabilul nu a dat curs acesteia, este săvarsita o infractiune. Dacă, în schimb, organul fiscal a solicitat prezentarea documentelor în vederea stabilirii unei situații de fapt fiscale, este savarsită o contravenție. 

 

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

× WhatsApp